Студентка 4 курсу спеціальності «Середня освіта» Лілія Кобута: «“Діалектологічна майстерня” – це цікаво й корисно»

Про участь у Всеукраїнській лінгвістичній школі-семінарі для молодих дослідників «Діалектологічна майстерня» розповідає студентка 4 курсу спеціальності «Середня освіта» Лілія Кобута:

26 лютого 2021 року в режимі online відбулася Всеукраїнська лінгвістична школа-семінар для молодих дослідників «Діалектологічна майстерня», у якій я взяла участь як слухач. Семінар було присвячено темі «Діалектний текст: від звучання й записування до інтерпретації».
Окрім виступів молодих учених, проводилися лекції та майстер-класи провідних науковців Інституту української мови НАН та інших науково-освітніх установ, презентації наукових проєктів і друкованих праць.
Розпочав зустріч вступним словом відомий український мовознавець, діалектолог, доктор філологічних наук, професор, директор Інституту української мови НАН Павло Юхимович Гриценко, який принагідно привітав також усіх учасників конференції зі 150-річчям від дня народження Лесі Українки.
Цікаво та пізнавально було слухати північні, середньонаддніпрянські, українсько-білоруські та інші говірки (Черкаська, Чернігівська, Рівненська, Вінницька обл.) і стежити за фонетичним змінами в системі вокалізму та консонантизму.
Провідні науковці дали цінні рекомендації щодо добору інформаторів, від яких записують діалектні тексти: ними повинні бути типові носії говірки, люди з добрим слухом, розвиненим мовним чуттям, які були б у змозі розповісти, чим говірка їхнього села відрізняється від говірок сусідніх сіл, що її споріднює і з якими саме селами, що в цій говірці вже зникає, а які саме явища з’явилися порівняно недавно. Зібрані матеріали повинні відображати динаміку мовних змін у системі говірки, тому необхідно добирати інформаторів різних вікових груп.
Корисними для мене були насамперед вказівки щодо збирання діалектного матеріалу, запису текстів. Думаю, що здобуті знання зможу використати, виконуючи бакалаврську роботу, якою керує доцент кафедри української мови Оксана Дмитрівна Ципердюк. Саме мій науковий керівник зацікавила мене своїми розповідями про школу-семінар і спонукала взяти в ній участь.