«Поетами народжуються, ораторами стають» (Цицерон): студенти факультету іноземних мов ПНУ розповідають про формування ораторських компетентностей на заняттях з української мови за професійним спрямуванням

Студенти факультету іноземних мов спеціальності «Середня освіта (німецька мова і література)» успішно склали іспит із дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» (викладачка – доцентка кафедри української мови факультету філології Оксана Ципердюк) та діляться своїми враженнями від занять, зокрема щодо підготовки та виголошення прилюдних виступів.

Петрунів Лілія, студентка групи СОН-12, вважає, що «прилюдний виступ є чудовою можливістю для студентів набути основних ораторських навичок та розвинути рівень їхнього красномовства. Мені, як людині, якій важко правильно та лаконічно сформулювати свої думки, було досить складно побороти страх публічного виступу. Його підготовка не була такою складною, як розуміння того, що мені доведеться говорити перед великою кількістю слухачів. Проте, аналізуючи виступи та презентації моїх попередників, я сформулювала для себе певний перелік основних чинників успішного прилюдного виступу:

  1. Тренування дикції. Це було мені потрібно для впевненості, що я виразно зможу вимовити кожне слово, буз зупинок, хвилювання й тремтіння голосу.
  2. Численні репетиції прилюдного виступу перед дзеркалом. Це дає змогу побачити свої емоції, відчути впевненість і не боятися.
  3. Опрацювання додаткових матеріалів на тему виступу, щоб не боятися запитань опонентів та бути впевненою в правильності відповідей на них.

На мою думку, прилюдний виступ – це дуже важливий засіб комунікації. Він інформує, навчає переконувати, чітко формулювати думки, а також дає змогу зрозуміти: для того щоб навчитися добре й змістовно говорити, необхідно збагачувати свої знання й досвід та всебічно розвивати свою особистість. Ці вміння допомагають не лише у професійній діяльності, але й у повсякденному спілкуванні».

Бройса Тетяна (група СОН-12) добре розуміє, що «сучасне трактування риторики вчителя як теорії та майстерності ефективного впливового професійного мовлення спирається на основи класичної риторики – науки про способи переконання за допомогою слова, що базуються на майстерно поданій чіткій системі логічних доказів, мистецтві користуватися аргументованими логічними висновками, на теорії художнього мовлення».

Студентка переконана, що «одним із аспектів забезпечення риторичної підготовки вчителя є формування в нього образно-мовленнєвих умінь, а вироблення в студентів-філологів умінь образного мовлення насамперед полягає в тому, щоби навчити їх виразно читати, активно слухати й уважно ставитися до почутого або прочитаного, аналізувати зразки публічного мовлення з погляду його доцільності й ефективності, гармонійної побудови та естетичного мовного оформлення; обговорювати різні моделі публічних висловлювань, визначати їх виражальні ознаки й недоліки; формувати культуру ведення дискусій, диспутів, дотримуватися загальноприйнятих правил міжособистісного спілкування».

На думку Тетяни, «формування риторичної компетентності передбачає впровадження та реалізацію особистісно-орієнтованих, когнітивно-орієнтованих, діяльнісно-орієнтованих освітніх технології й активне застосування інформаційно-комунікаційних освітніх технологій. Вони сприяють розвиткові риторичної особистості, ефективному засвоєнню матеріалу, дають змогу урізноманітнити подання інформації, інтенсифікувати навчання. Саме завдяки сучасним освітнім технологіям студенти групи СОН-12 факультету іноземних мов мали змогу під час вивчення дисципліни “Українська мова за професійним спрямуванням” поглиблювати свої знання з риторики, брати участь у прилюдних виступах та набувати практичних навичок їх виголошення. Це було досить цікаво та корисно, адже, опрацювавши всі поради та помилки, студенти у своїй майбутній професійній діяльності вже будуть знати, як успішно виступати прилюдно.

Опанування теорії риторики і практичне застосування набутих знань і вмінь дає змогу розв’язувати низку професійно орієнтованих завдань, зокрема: подолання комунікативних бар’єрів і, як наслідок, формування контактності та налагодження комфортного комунікативного середовища; оволодіння вербальними й невербальними засобами комунікації; уміння ефективно навчати понять (доцільно й переконливо розповідати, пояснювати), уміння майстерно ставити запитання учням і спонукати їх до діалогу, уміння цікаво й ефективно почати й закінчити урок, щоб він залишив певний слід у пам’яті, думках і почуттях школярів; оволодіння навичками презентації та самопрезентації, тренінгової діяльності, публічного виступу тощо».

Заворотнюк Даніелла, студентка групи СОН-12, розповідає про етапи підготовки прилюдного виступу:

«Успішний прилюдний виступ зазвичай потребує попередньої підготовки. Що ґрунтовніша підготовка, то солідніше, вагоміше виглядатиме виклад, а отже – і переконливіше. Це все творчий процес, тому кожен використовує власну методику.

Особисто я вирішила побудувати алгоритм для виконання цього завдання. Спочатку потрібно було обрати тему прилюдного виступу. Обираючи тему, перш за все виходимо зі свого особистого досвіду, а також знань щодо цієї теми. Окрім того, важливо, щоби тема була цікавою не тільки для ваших слухачів, але й для вас. Ураховуючи сказане, я обрала тему про українців у Німеччині.

Наступним етапом було формулювання мети. Чітке визначення цільової настанови полегшує сприйняття ораторської промови та певним чином налаштовує авдиторію.

Обравши тему прилюдного виступу та визначивши мету, перейшла до пошуку матеріалів. Це був дуже цікавий етап, адже необхідно було переглянути безліч джерел, щоби знайти цікаву та корисну інформацію для моєї аудиторії.

За етапом збирання був час на обмірковування матеріалу, встановлення зв’язків, коментування, створення презентації.

Після систематизації зібраних матеріалів склала план. У ньому був послідовний перелік головних питань, які розкривали зміст моєї теми.

Перед виходом до аудиторії я ще декілька разів переглянула матеріал та налаштувала себе на впевнене і щире спілкування.

Запорукою успіху під час мого виступу була правильна артикуляція й вимова, а також вільне володіння інформацією. Звісно, я хвилювалася, що можу неправильно розкрити тему свого виступу, проте все пройшло чудово.

Мені справді сподобалася така творча робота, тому я б із задоволенням підготувала ще один цікавий прилюдний виступ».

Світлини прилюдних виступів, які виголосили студенти групи СОН-12 спеціальності «Середня освіта (німецька мова і література)», можна переглянути далі: